När jag började fotografera så var det actionbilder som fanns i mitt huvud. Hundar i full fart! Fångade i ögonblicket, knivskarpa så klart. Jag konstaterade snabbt att det inte var så där helt enkelt…

Mina hundar blev suddiga. Eller så blev bilden mörk. Eller så blev den grynig och ”prickig”. Men jag lärde mig efterhand!

14

Det handlar om slutartid!

Slutartiden är hur lång tid slutaren är öppen och släpper in ljus genom objektivet. Om slutartiden är lång kan hunden hinna röra sig under tiden slutaren är öppen, eller du hinner röra kameran, och då blir bilden oskarp. Det kallas rörelseoskärpa.
Om du vill fotografera din hund när den rör sig snabbt, och få hunden ”fryst” i rörelsen, behöver du alltså använda en kort slutartid. Slutartiden mäts i sekund, eller oftare del av sekund: 1/10 betyder en tiondels sekund. Hundar rör sig snabbt! Vill du frysa ett hopp eller liknande bör du ligga runt 1/5oo eller ännu kortare.
Har du en systemkamera kan du välja ”slutarprioritet” och ställa in slutartiden själv, så väljer kameran övriga inställningar så att det passar. Har du en kompaktkamera så är det sportläget som gäller.

3

Ibland kan rörelseoskärpa vara snyggt, och ge känsla av action.

För att kunna använda så korta slutartider behöver du vara någonstans där det är ljust – på 1/500 sekund hinner inte så mycket ljus komma in i kameran. Är det för mörkt så kommer bilden att bli underexponerad dvs för mörk, eller så kommer din kamera att kompensera med att höja ISO-värdet (ljuskänsligheten hos kameran) vilket kan resultera i att bilden blir ”prickig”, den blir brusig.
Alltså: actionbilder bli ofta bäst i bra ljus!

11

Stark sol möjliggör en snabb slutartid.