Veckans tips har inte så mycket med hundar att göra, även om det går att använda till hundträning. Det handlar om planering, struktur och organisation!

Jag får ofta höra två saker: ”Oj, vad mycket du gör!” och ”Oj, så strukturerad du är!”. Båda förvånar mig lite grann…

Visst jag har massor av idéer och tankar, och har svårt att begränsa mig till EN sak, men jag jobbar 6-10 timmars dagar (beroende på hur läget ligger just nu) precis som mina kollegor med andra fulltidsjobb. Och struktur kommer INTE naturligt till mig…Mitt svar brukar vara att med kaos inuti huvudet så är struktur utåt en nödvändighet!

Så jag tänkte dela med mig lite av hur just min struktur ser ut – vilka hjälpmedel och vilket arbetsflow som fungerar för mig!

Vi börjar med det som finns på skrivbordet (förutom datorn så klart, den kommer!)

Kaffe. Många koppar, mycket mjölk.

Veckoschema. Här fyller jag i varje måndag vad som är bestämt för veckan. Här finns också mina fasta dagar för olika inlägg på bloggar, FB och insta (mina sociala plattformar). Jag fyller i veckans ”det här vill jag få gjort” efter både prioritering och när det finns luckor. Vissa saker måste göras innan vissa dagar, medans annat är ”när det blir tid över”. Notera att helgen är oskriven! Ledig tid planeras in.

Mål och uppgifter. Jag använder en odaterad kalender från Bestself, som är uppbyggd på tre månader i taget. Målsättning, uppgifter för att komma dit, dag för dag uppgifter, och veckoöversikt. ÄLSKAR Bestself, och lägger GÄRNA en länk här så att ni kan se! Här finns dessutom en länk för gratis PDF-download som man kan skriva ut och använda (scrolla ner). Man kommer med i deras nyhetsbrev, men det är enkelt att gå ur om man vill (jag har kvar det – många bra tips!).

Vanlig kalender. Jag har två: en huvudsaklig i mobilen och en backup på papper. Telefoner kraschar. Datorer dör. Papper finns kvar. Plus att jag gillar känslan, och det är enklare att bläddra i.

Mobiltelefon. Det är huvudsaklingen tre program som jag inte kan leva utan:

Todoist är en ”att göra” lista som jag ”tömmer huvudet” i. När jag kommer på något som jag måste göra så skriver jag ner det, direkt, och behöver inte lägga energi på att komma ihåg det (eller oroa mig för att glömma det). Todoist kollar jag dagligen varje morgon när jag skriver upp dagens uppgifter, och varje kväll då jag stryker sådant som jag har gjort. Det finns en hel del bra funktioner att använda för den som vill!

Google calender…min ”go-to”-kalender. Funkar liksom jämt. Inte snygg, men praktisk. Kollas av inför varje veckoplanering.

Trello är min nyaste kompis, som jag kommer att använda för större projekt som ska planeras – onlinekurser, böcker, annat. Här går jag än så länge helt på andras rekommendationer!

Egentligen borde Facebook varit med här också – jag är med i en massa kul grupper, lär mig om en massa kul och nyttigt, och träffar och nätverkar med människor över hela världen. Slösurfandet håller jag däremot till planerad ”slösurf-tid” eller till min fritid.

Här sker mycket av mitt jobb – vid skrivbordet framför datorn. Jag använder tangentbord, mus, och skrivplatta. Telefonen kopplas till högtalare och spelar upp radion (P3) eller poddar (creepypodden är en favorit) när jag redigerar och skapar. Jag använder word, powerpoint, lightroom, photoshop, blogstomp, wordpress, och sproutstudios nästan dagligen. Jag har precis fått nytt kontor, och njuter av vacker omgivning, rent och snyggt, takfönster, ordning och reda. Snart är allt klart, då ger jag mig på att ta lite inredningsbilder…:)

Mina fyrbeningar och att vara utomhus är en viktig del av min arbetsdag! Jag sitter framför datorn, eller har möten, eller fotograferar, eller jobbar i skolan, och varje dag planeras in morgonpromenad kl 8, lunch kl 12, och lunchpromenad kl 14. (Träning och eftermiddagsrunda hamnar på min fritid, jag jobbar till ca 16 då min man kommer hem). Det är rörelse för kroppen, frisk luft, och paus för huvudet. Det är livsnödvändigt för mig.

Utan min man hade jag gått under. Att få omge sig med personer som stöttar, inspirerar, förstår, hjälper till, och lyfter upp är en välsignelse. En av sakerna jag gillar i Bestself är att man får skriva in ”this morning I am grateful for…” och Tonight I am grateful for…”. Ola är alltid med på den listan.

Snabbtips:

  • Planera in hela din arbetsdag. Ofylld tid används till oproduktiva saker, och det som inte skrivs upp får inte plats.
  • Planera i blyerts (eller frixion…) Sudda och ändra vid behov.
  • Om något tar mindre än 2 minuter att göra – gör det direkt.
  • Var här och nu. Skippa tankar på ”vad hände igår” och ”vad ska jag göra efter detta”. Är jag i skolan tänker jag inte på fotografering, och tvärt om.
  • Gör klart en sak i taget. Det sparar tid och energi – tro mig! #villgöraalltkulsamtidigt
  • Göra tråkiga måste-grejer på den tid på dygnet som du har mest energi. För mig är det direkt på morgonen, vilket betyder att det är gjort sedan och jag slipper gruva mig. Plus att det känns så skönt att ha det gjort att jag gör annat av bara farten 🙂
  • Se kursen ”ordning och reda för kreativa” på moderskeppet. Gör det nu. Alltså, allvarligt. Alla borde se den.
  • Planera in ledig tid och lediga dagar.
  • Ta en ”jag-dag” vid behov. Ytterst få saker vi gör handlar om liv eller död. Så gott som allt kan – egentligen – vänta en dag.
  • Lägg upp mål. Se över och revidera målen med jämna mellanrum. Livet ändras. DU ändras.
  • Var snäll, var givmild, ge av dig själv. Du får tillbaka. Jag lovar. Plus att det känns bra!

Slut på ”Åsas livsfilosofiska hörna” för denna gången.

Var det något tips som kändes extra bra? Eller har du andra? Dela med dig i kommentarsfältet!

Spara